تحلیل روانشناختی فیلم سینمایی روشی است که با استفاده از نظریهها و مفاهیم روانشناسی، به بررسی عمقی از شخصیتها، روابط، انگیزهها، احساسات و رفتارهای نمایش داده شده در فیلم میپردازد. تحلیل روانشناختی فیلم سینمایی میتواند به درک بهتر از پیام و هدف فیلم، تاثیر فیلم بر روی بیننده، ارتباط فیلم با واقعیت و مسائل اجتماعی و فرهنگی کمک کند. تحلیل روانشناختی فیلم سینمایی نباید با نقد فیلم از نظر هنری یا تکنیکی اشتباه گرفته شود. تحلیل روانشناختی فیلم سینمایی به دنبال بررسی عوامل ذهنی و روحی است که در پشت صحنه فیلم وجود دارند و به شکلگیری آن کمک میکنند.
ارتباط میان سینما و روانکاوی چندگانه است. سینما گاه تصویری از اختلالهای روانی، رواندرمانی و روانکاوی نشان داده است. گاه پیچیدگیها یا نا به سامانیهای روانی، منطق شکلگیری روایتهای سینمایی بودهاند.
جز خود سینما، تحلیل و نقد سینمایی نیز گاه آمیخته با مفاهیم روانکاوی است و از مفاهیم و پدیدههایی به ظاهر نامربوط با مقوله روان، تعبیرهایی روانکاوانه به دست داده است.
در این کارگاه فیلم های مد نظر قبل از برگزاری معرفی می شوند و شرکت کنندگان پس از مشاهده فیلم در کارگاه شرکت کرده و برداشت های خود را از سکانس های مختلف بیان کرده و توسط کارشناسان کارگاه به بحث و تبادل نظر پرداخته می شود.
نهنگ، جدیدترین فیلم دارن آرونوفسکی پس از چند سال دوری از سینماست آرونوفسکی همچنان در این فیلم نسبت به مسیحیت و مذهب وسواس نشان میدهد و انسانیت و روان آدمی را در میان قصهاش بهحرکت درمیآورد. او تماشاگر را وادار میکند که در میان آنچه از این دو موضوع بهتصویر درآمده، کنکاش کند و به حقیقت برسد
نهنگ تنها در یک تکلوکیشن اتفاق میافتد. در آپارتمان دوخوابهی چارلی که درش به یک بالکن همیشه بارانی باز میشود. او معلم آنلاین یک کالج است که ازطریق یک لپتاب با دوربینی همیشه خاموش به شاگردانش درس مقالهنویسی میآموزد. چارلی خیلی چاق است، از بیماری پُرخوری عصبی رنج میبرد و حالا که تنها چند روز تا مرگاش باقی مانده، باید گذشته را برای دخترش الی جبران کند. نهنگ از همان ابتدا و در پلانهای ابتداییاش سعی میکند که نشان دهد از آنِ فیلمسازی پُرتجربه با سینمای منحصربهفردی است، فیلمی که ایدههای بسیاری دارد، به سبک بصری اهمیت میدهد و میخواهد نمایش بزرگی از آب دربیاید. اما فیلم نهایتا گرفتار ترافیک مضمونها و ایدهها میشود و در پایان تنها این فرم است که در خاطر مخاطب میماند..
نهنگ قصهای از رستگاری است و شخصیت الی مأموریت به آرامش رساندن چارلی را دارد. کارکتری که رابطهاش با شخصیت اول قصه، یکی از ریشهایترین هدفهای فیلم را خلق کرده و بهدنبال پرداخت بیشتری از احوالات چارلی آمده است.
در این کارگاه شرکت کنندگان پس از مشاهده قسمتهایی از فیلم در کارگاه برداشت های خود را از سکانس های مختلف بیان کرده و توسط کارشناسان کارگاه به بحث و تبادل نظر پرداخته می شود.
مدت: 1 جلسه 150 دقیقه
مدرس: دکتر اسد امیدی – دکتر روح الله میرزا آقاسی
محل برگزاری: موسسه کلبه مهر پایدار ( سعادت آباد) بصورت حضوری و همچنین همزمان بصورت آنلاین
زمان برگزاری: پنجشنبه 19 مرداد ساعت 16:00 الی 18:30
نقد و بررسیها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.